Dette er en litt lenger versjon av intervjuet som Abelia la ut på sine nettsider i dag.
Professor Morten Flate Paulsen avsluttet i
sommer sin treårsperiode som president, da EDEN (European Distance and E-learning Network) gjennomførte konferansen
The Joy of Learning for 400 internasjonale fagfolk på Blindern. Nå vil han
konsentrere seg om å bygge opp Campus NooA som et internasjonalt senter for
nettkurs og nettstudier.
Da jeg ble valgt til president i EDEN (European Distance and E-learning Network) uttalte jeg at: my favourite e-learning words are: cooperation,
freedom, transparency and celebration. Slik vil jeg også at filosofien ved Campus NooA skal være.
Dette er
forankret i min teori om kooperativ frihet og transparens i nettbasert
utdanning. Der argumenterer jeg for at voksne mennesker med jobb- og
familieforpliktelser trenger stor frihet til å studere når og hvor de vil.
Samtidig må vi utnytte moderne teknologiske og pedagogiske muligheter til å gi
dem tilgang til et godt faglig og sosialt læringsnettverk.
Norske
skoleledere må nå forholde seg til at flere nettskoler tilbyr gode nettstudier
som både er kostnadseffektive, fleksible og sosiale.
Kan du gi et eksempel på når du har lykkes?
Det som
motiverer meg er opplevelsen av å gi mennesker bedre muligheter til å få opplæring
og utdanning. Som utviklingsleder, var jeg med på å bygge opp NKI Nettstudier
til Nordens største nettskole, og jeg er stolt av alle nyvinningene vi fikk til
der. To eksempler er det individuelle planleggings og oppfølgingssystemet og
læringspartnertjenesten som vi fikk den internasjonale prisen Boldic Award for. Dette har bidratt til
å gi mange nettstudenter større individuell fleksibilitet og et mer sosialt
læringsmiljø – noe jeg ønsker å videreføre i Campus NooA.
Jeg har
også en sterk følelse av at vi lykkes når jeg hører om nettstudenter som når
sine mål på tross av særlige utfordringer. Selv om de aller fleste
nettstudentene er vanlige mennesker, er det tankevekkende å høre alle
suksesshistoriene om mennesker med lese- og skrivevansker, sosial angst,
funksjonshemninger og skoletretthet som lykkes som nettstudenter. På dette
området har nettskolene tatt et langt større ansvar en de har fått
anerkjennelse for.
3. Kan du gi et eksempel på noe du ikke fikk
til?
Mitt
forsøk på å opprette et e-postbasert diskusjonsforum om utdanning tidlig på
90-tallet var ikke vellykket. Statsråd Gudmund Hernes i Kirke-, utdannings og
forskningsdepartementet ble meldt inn, samtidig med at Computerworld annonserte
at han var den første norske statsråden med egen e-postadresse. Dette
resulterte i så mye e-post at departementet la inn en automatisk svartjeneste.
Svaret gikk selvfølgelig tilbake til Hernes - og de tretti andre deltakerne i
diskusjonsforumet. Dette gjentok seg ca hvert femte minutt. Det var derfor med
en viss tilfredshet at jeg som systemadministrator fulgte slagordet: Hernes må
fjernes!
Som
doktorgradstudent ved The American Center
for the Study of Distance Education i 1991, brukte jeg den samme
teknologien til å startet Distance
Education Online Syposium (DEOS). Det var et av verdens første fagtidskrifter
på nettet og 14 årganger av DEOS ligger
fremdeles ute. Inspirert
av denne suksessen, og datidens mangel på norske nyheter i utlandet, etablerte
jeg nettavisen Norwaves i 1993. Der distribuerte jeg
norske nyheter på engelsk hver uke i 6 år. Nyhetene fikk jeg på diskett fra
utenriksdepartementet – samtidig som de sendte nyhetene på telefax til sine
utenriksstasjoner. Dette ga meg mange kontakter i utlandet og ideen om å
etablere www.norwaves.com som et kommersielt nettsted med informasjon
om Norge på mange språk. Det prosjektet ga jeg opp ved årtusenskiftet, men det er
både interessant og hyggelig å se at noen fremdeles driver portalen videre med
min opprinnelige struktur.
Disse erfaringene
har uansett bidratt til ambisjonen om å bygge opp Campus NooA som
internasjonalt senter for nettstudier.
Har du et forbilde som leder?
Av mine
tidligere sjefer er det Lars Monrad-Krohn, Erling S. Andersen og Torstein
Rekkedal som har inspirert meg mest. Alle tre er dyktige fagfolk som har
stimulert min interesse for forskning, innovasjon og utvikling.
I disse
dager er jeg fascinert av Johan H. Andresen jr. sitt engasjement for sosialt
entreprenørskap. Jeg kjenner ham ikke, men skulle svært gjerne møtt ham for å
få noen gode råd om hva vi kan gjøre på dette området. Det har sammenheng med
at Campus NooA har engasjert en internasjonal ekspertgruppe som skal gi
strategiske råd for fremtiden. Et av punktene i gruppens mandat er å utfordre
oss på hvordan vi kan bruke e-læring til å støtte opp om sosialt
entreprenørskap og humanitært arbeide.
Jeg er
overbevist om at bransjen har et stort potensial på dette området og at mange
av mine kolleger kan tenke seg å bidra med både kompetanse og frivillig
innsats.
Fakta om Campus Nooa
Campus
NooA er en ny, offentlig godkjent nettskole med ambisjoner om å bli et
internasjonalt senter for nettkurs. Skolen samarbeider med
utdanningsinstitusjoner, organisasjoner og lærere om å utvikle kurs på flere
språk. De første 30 kursene er allerede klare på norsk og
engelsk i NooAs flerspråklige læringsplattform. De fleste av kursene inngår
foreløpig i NooAs Forfatterskole og NooAs Videregående nettskole.
Campus
NooA har opprettet en skandinavisk studentkommisjon, etablert et internasjonalt kvalitetsråd og et rådgivende organ med internasjonale eksperter og engasjert
samarbeidspartnere i flere land.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar