tirsdag 29. juli 2014

Intervju med reisefotograf Anita Fredheim


Reisefotograf
Anita Fredheim
Anita Fredheim er den første studenten som ble ferdig med kurset Reisefotograf. Hun er opprinnelig fra Vesterålen, men bor i Østfold der hun jobber som regnskapsfører. Hun tok masse bilder i sine yngre dager og hadde lyst til å lære mer om fotografering for å få en variasjon i hverdagen og for å få utviklet den kreative delen av seg.

Hva tenker du nå som du har fullført kurset Reisefotograf?

Dette kurset har vært utrolig lærerikt. Jeg har ikke tatt kurs på internett tidligere, så dette var helt nytt for meg. I utgangspunktet er jeg nok mest trygg med klasseromundervisning og personlig kontakt med både elever og lærere, men dette var nesten like spennende som å begynne i 1. klasse.

Jeg har lært at fotografering er en reise i en verden hvor man utvikler seg hele tiden. Det å lære seg å se motivene, og få det riktige lyset, bruke rett dybdeskarphet osv. Jeg har blitt mye mer bevisst på dette, men ser at jeg har fortsatt mye å lære med egentrening.

Kan du dele et av dine bilder med oss og fortelle hvordan du har brukt det i kurset?

Dette er innsendingen til oppgaven som gjaldt "dyr, natur, landskap".

Landskap
Foto: Anita Fredheim

Bildet er tatt tidlig en morgen i påsken for å få det fine lyset som solen gir en tidlig vårdag. Vi kan se månen, fjell, vann, snø, skog, steiner og menneske. Et bilde som etter min mening dekker det oppgaven ber om.

Hva har du lært om redigering av bilder?

Fotokurset har også åpnet øynene mine for hva man kan gjøre med bildene på en PC. Det har vært interessant å lære om de forskjellige bilderedigeringsprogrammene, og jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i dem.

Kan du vise oss et eksempel på et bilde du har redigert og fortelle om det?



Det øverste bilde under er uretusjert. Jeg synes bildet var for mørkt og jeg ville ha bildet lysere og med friskere farger. Jeg brukte et fotoredigeringsprogram som heter PhotoScape.


Foto: Anita Fredheim

Foto: Anita Fredheim

Hvordan opplevde du innsendingsoppgavene i kurset?

Tilbakemeldingene lærerne ga på innsendingsoppgavene var konstruktive, veiledende og oppmuntrende.

Hvordan er erfaringene med de sosiale mediene som kan brukes i kurset?

Jeg hadde kjennskap til Facebook og Instagram. Det var spennende og få kjennskap til Flickr, og lære seg å bruke det. Det var masse flotte bilder på Flickr, tatt av forskjellige fotografer, som var til inspirasjon i kurset
Er det noe mer du vil legget til?

Jeg valgte å lese en del litteratur i tillegg til kursmaterialet for å få en enda dypere forståelse for fotografering og den kunsten det er.

Til sist vil jeg rose begge mine lærere, Per Henriksen og Kjetil Hasselgård for en flott læringsopplevelse! Det har vært spennende og lære av bildene de har lagt ut på nettet.

Foto: Anita Fredheim
Dette bildet tok jeg da jeg var på Svalbard i sommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar