lørdag 8. februar 2014

Caroline Engviks erfaringer med kurset reiselivsjournalistikk

Caroline Engvik og en ape i Puyo Ecuador
da hun jobbet med frivillig arbeid i 2011.
Foto av: Wenche Samuelsen
Jeg har i rundt 1 ½ år gått på et reiselivsjournalistikkurs i regi av Per Henriksen og, etter hvert, Campus NooA. Målet har vært et ønske om å skrive reiseskildringer fra mine egne reiser, tips og nyttige råd i forbindelse med det å reise ute i den store verden.

Kurset har gitt meg en god forståelse av hva det betyr å reise og skrive, i tillegg til å gi meg et innblikk i hva som forventes i denne skrivebransjen. Jeg har fått en innføring og blitt bevisst på forskjellige sjangre.


Jeg synes det var veldig greit å gå på et nettkurs, og utnytte fleksibiliteten ved Campus NooA. Med tanke på jobb, reising og travelhet har fleksibiliteten vært passende for meg siden det har vært noen perioder hvor jeg ikke har fått skrevet noe.

Læreren i kurset har vært veldig imøtekommende når det gjelder tiden for innsendinger og kommet tilbake i grei tid etterpå med tilbakemeldinger.

Han har vært ærlig og kommet med gode tilbakemeldinger som var lett å forstå og å huske. Skrev jeg noe bra kommenterte han det i tillegg til å gi forslag til endringer. Men jeg følte noen ganger at jeg ikke fikk et svar når jeg hadde misforstått noe.

En ting jeg synes var litt synd var at jeg følte de fleste oppgavene vi fikk på dette kurset var veldig like. Den eneste forskjellen – etter å ha gått igjennom hver sjanger – var hvordan vi presenterte oss selv på starten av de artiklene vi skrev, hvordan vi solgte oss selv. Skjønner at det er viktig å ha en tydelig ”profil”, men det fikk meg til å miste litt motivasjon underveis.

Utenom dette har kurset gitt meg mye! Jeg føler meg mer sikker på hvilke sjangre jeg liker å skrive i, jeg vet mer om hvordan jeg bør uttrykke meg, og hvor tydelig og nøye jeg må være. Alt i alt har kurset gitt meg et godt inntrykk i reisejournalist-bransjen og jeg føler meg tryggere og mer sikker på hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal begynne!

Er det noen som vurderer å gå på dette kurset som leser denne uttalelsen vil jeg anbefale dere å vurdere det nøye. Velger dere å melde dere på kurset kommer dere til å få en innføring og en forståelse av reisejournalistikk som dere ellers kanskje ikke vil få.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar