Høsten
1987 utviklet og underviste jeg det første nettkurset på det som etter hvert
ble NKI Nettstudier. Så vidt vi vet var dette det aller første nettkurset for
fjernstudenter i Europa, og for å markere 25-årsjubileet, har vi skannet alle
de fire rapportene Torstein Rekkedal og jeg skrev om vår pionervirksomhet og
lagt dem ut på http://issuu.com/mfpaulsen
I
forbindelse med at jeg nå utvikler og underviser de første kursene på Campus
NooA, har jeg følgende refleksjoner om utviklingen disse 25 årene:
Datasystemene
har kontinuerlig blitt raskere og fått mer lagringskapasitet. Det største
gjennombruddet for bransjen kom likevel med weben på midten av 90 -tallet. Den
andre viktige utviklingen var læringsplattformene som alle institusjonene etter
hvert tok i bruk. Åpne læringsressurser og sosiale medier betyr allerede mye
for den uformelle læringen. Det er også viktig at teknologien har blitt trådløs
og mobil. Men den viktigste forskjellen er at i 1987 var det svært få som hadde
vært på nettet, nå er nesten alle der – hele tiden.
Det har altså
vært mye fokus på teknologi og digitale læremidler, men jeg vil gjerne slå et
slag for dem som klarer å utnytte systemene på en god måte. Læringsplattformene
har vært viktige, men jeg vil påstå at det er enda viktigere hvordan disse
systemene faktisk brukes. Velorganiserte studietilbud, et velfungerende
støtteapparat, godt faglig innhold og dyktige lærere som bryr seg om sine studenter
er kjernen i god nettbasert utdanning.
Kanskje
er det derfor pedagogikken ikke har endret seg så mye. Klasseromsmetaforene er
sterke. E-post og nettforumer er fremdeles sentrale elementer i undervisningen.
Studentene ønsker fleksible tilbud, gjerne med individuell oppstart og
progresjon. Samtidig vil de ha raske og gode tilbakemeldinger fra lærere og
andre ansatte på besvarelser og spørsmål. Så vidt jeg kan forstå, har vi ikke
blitt spesielt mye bedre på disse områdene de siste 25 årene. Jeg vil derfor oppfordre
institusjonene til å ta tak i dette, til glede for alle våre dyktige
nettstudenter og lærere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar